André De Poorter poseert met het borstbeeld van Bolle Verbuyck
Z_ADP_MVDA_2017_André De Poorter met Bolle Verbuyck
Gaston Martens was de bekendste toneelschrijver van Vlaanderen. Zijn beste stuk de 'Paradijsvogels' is de wereld rond gegaan. Gedurende zijn carrière heeft de in Zulte geboren Martens een uitgebreid toneeloeuvre opgebouwd.
Minder bekend is dat Gaston Martens ook een verdienstelijk beeldhouwer was. Tussen het schrijven door ontspande hij zich met beeldhouwen.
In 1922 maakte Gaston een buste van een gezette man. Voor dit borstbeeld stond een Zults volksfiguur met een karakterkop model. Het beeld zou na het grote succes van de 'Paradijsvogels' 'Bolle Verbuyck' worden genoemd. Zeer toepasselijk, want het borstbeeld beantwoordt voor een groot stuk aan de persoonsbeschrijving van Verbuyck.
Die naamgeving kwam er echter maar pas achteraf. Het beeld ontstond immers nog voor Martens de 'Paradijsvogels' schreef.
Op deze foto poseert André De Poorter samen met 'Bolle Verbuyck'. Het houten beeld behoort tot de collectie van De Poorter. André De Poorter was in zijn jonge jaren bevriend met Gaston Martens. André heeft zich ontpopt tot een kenner van het leven en werk van Martens.
Minder bekend is dat Gaston Martens ook een verdienstelijk beeldhouwer was. Tussen het schrijven door ontspande hij zich met beeldhouwen.
In 1922 maakte Gaston een buste van een gezette man. Voor dit borstbeeld stond een Zults volksfiguur met een karakterkop model. Het beeld zou na het grote succes van de 'Paradijsvogels' 'Bolle Verbuyck' worden genoemd. Zeer toepasselijk, want het borstbeeld beantwoordt voor een groot stuk aan de persoonsbeschrijving van Verbuyck.
Die naamgeving kwam er echter maar pas achteraf. Het beeld ontstond immers nog voor Martens de 'Paradijsvogels' schreef.
Op deze foto poseert André De Poorter samen met 'Bolle Verbuyck'. Het houten beeld behoort tot de collectie van De Poorter. André De Poorter was in zijn jonge jaren bevriend met Gaston Martens. André heeft zich ontpopt tot een kenner van het leven en werk van Martens.
2016