Lorenzobrug Grammene

Lorenzobrug Grammene

D_SDG_MVDA_2013_023

De ijzeren spoorwegbrug over de Leie (arm) in Grammene werd gebouwd in 1922. De constructie is een 'Vierendeelbrug' (zo genoemd naar ontwerper Arthur Vierendeel). De brug is opgetrokken uit losse profielen die aaneengeklonken zijn met 80.000 klinknagels. Die methode werd ook gebruikt bij de bouw van de Eifeltoren. Bij de bouw van de brug verloor één monteur het leven.

Tijdens de 18-daagse veldtocht in 1940 werd de brug opgeblazen door de Ardeense Jagers. In de periode 1942-1943 werd de brug hersteld en verdubbeld onder Duits toezicht. Bij de aftocht van de Duitsers werd ze terug vernield, maar in 1945 volgde de herstelling.

In 1992 kondigde de NMBS de sloop van de spoorwegbrug aan. Men wilde een nieuwe betonnen brug plaatsen, maar dan zonder oversteek voor voetgangers en fietsers.

Laurent Vanhaesebrouck leidde de protestactie tegen de sloop en verzamelde 2000 handtekeningen. De NMBS kwam terug op de beslissing om de brug te slopen. Sindsdien heet de brug in de volksmond 'Lorenzobrug', als eerbetoon aan haar redder. In 2001 onderging dit staaltje van vakmanschap een restauratiebeurt.
foto
Deinze
1950
Leie, brug, Grammene