Oorlogsgedenkteken Wontergem

Oorlogsgedenkteken Wontergem

D_POLS_MVDA_2013_005

Het oorlogsgedenkteken voor de Wontergemse oorlogsslachtoffers van W.O.I kan men vinden binnenin de Sint-Agnesparochiekerk. Het gedenkteken is ingewerkt in de rechtermuur van het portaal.

Het monument is opgedragen aan de militaire- en burgerslachtoffers van W.O.I. Het werk is te dateren rond de jaren 1920. De rechthoekige herdenkingsplaat is vervaardigd uit witte steen die is afgeboord met een hardstenen rand. Op een sierlijke manier zijn verdiepte letters en tekens in de gedenksteen gebeiteld. Deze zijn ook nog eens verguld. In de gedenkplaat staat te lezen ‘1914 1918. Eer en glorie aan onze gesneuvelde parochianen'. Tussen ‘1914’ en ‘1918’ is een kruis gebeiteld. Zo krijgt de gedenkplaat meteen een christelijk karakter. Na deze aanhef worden de namen van gesneuvelden vermeld met hun datum van overlijden. De naam van de omgekomen dorpspastoor komt als eerste aan bod. Hij raakte zwaargewond bij de inslag van een obus. Bij zijn naam staat niet enkel zijn overlijdensdatum, maar ook de datum waarop hij werd ‘geschoten'.

Onderaan de Wontergemse gedenkplaat is wederom het letterwoord ‘R.I.P.’ gebeiteld. In de vier hoeken van de gedenkplaat is een gestileerd plantenmotief in witte marmer verwerkt. Het motief is dat van de papaver. Papavers zijn een vereenzelviging van de eeuwige slaap. In de volksmond worden papavers ook slaapbollen genoemd. Het idee van de eeuwige slaap is treffend in de context van gesneuvelden. Hoewel de gedenkplaat weinig gedecoreerd is, valt meteen het kunstige lettertype op. Aan de hand van dit lettertype kunnen we dit oorlogsgedenkteken meteen toeschrijven aan de veelgevraagde Deinse beeldhouwer Antoon Van Parys. In de rechterbenedenhoek is zijn handtekening discreet aangebracht.

Dit oorlogsgedenkteken heeft echter geen uitgesproken artistieke waarde. Men kan natuurlijk wel zien dat dit gedenkteken door een vakman is vervaardigd. Het kleine Wontergem kon het zich vermoedelijk niet permitteren om een groot budget uit trekken voor een echt kunstwerk. De keuze voor van Van Parys lag voor de hand. De man was gekend bij verschillende Wontergemse ‘notabelen’. Later vervaardigde hij ook verscheidene grafmonumenten op het kerkhof aldaar.
foto
Deinze
2012